Jeg fikk en hyggelig kommentar fra Rebekka på innlegget mitt om «Vondter!» Hun skriver blant annet: «Jeg har begynt å tenke at en Helsestasjon for eldre kunne vært noe. Her kunne man gått med mindre og større plager, avlastet fastlegen for det som kommer med alderen og turt å gå med det som kan og bør gjøres noe med. Men bloggen din ser ut til å møte dette på en strålende måte 🙂»
En godt innspill som minte meg på at Oslo kommune har laget en veldig bra oversikt over de tilbudene som finnes – og det er ikke få!
Her er et par lenker:
Frisklivssentraler – Helsetjenester – Oslo kommune
Helseveiviser – Tjenester til eldre – Oslo kommune
Så er jo spørsmålet: hvem er det som begynner å lete etter tilbud? og hvem tar de faktisk i bruk? Jeg så et innlegg på Facebook fra en dame som var høyst fortørnet over at hun fikk en mail fra bydelen sin om tilbud til seniorer – som hun mente at hun ikke trengte. Hun fikk svar – blant annet fra yngre folk som syntes det var grenseløst utakknemlig å bli fornærmet over å bli informert om tilbud selv om man ikke trengte disse! Og ble også forklart at det var jo ment som et forebyggende tilbud, og heldig var hun som ikke hadde behov for noe hjelpetilbud enda. Det sier noe om at kommunikasjon ikke er enkelt, og at det å treffe riktig med tilbud heller ikke er lett. Men tilbud finnes – for de som vil. Hvordan koble riktige tilbud til rett person til rett tid? Anyone?? Selv fikk jeg et push til å sjekke ut bydelens Frisklivssentral!